Spotify är en musiktjänst som grundades i Sverige 2006 av Daniel Ek och Martin Lorentzon. Tillsammans startade entreprenörerna, tillsammans med flera av världens ledande musikförlag, online-musiktjänsten Spotify som idag har över 100 miljoner användare internationellt och av de 100 miljoner användarna är ungefär 30 % betalande kunder, det vill säga prenumeranter. Spotify skapade en tjänst som lockade tillbaka de som börjat illegalt ladda ner musik till att återigen börja betala för musiken de konsumerade och det ledde till goda samarbeten mellan företaget Spotify och skivbolagen.
Spotify erbjuder inte bara musik utan även podcasts och videoklipp och är med sin ständigt växande kundkrets den största online-musiktjänsten idag.
Förra året hade Spotify slagit igenom i 59 länder och företaget hade sammanlagt över 1600 medarbetare värden över och strax under hälften av de medarbetarna återfanns på företagets huvudkontor i Stockholm.
Spotify – en win-win-tjänst!
2000-talet bjöd på en utmaning för skivbolagen precis som filmbolagen. Fildelning spreds snabbt på internet och försäljningssiffrorna sjönk drastiskt för musik- såväl som filmbolag. Konsumenterna hade även tröttnat på de stora bolagens girighet och började göra uppror mot de höga kostnaderna för musik och film genom att istället för att köpa produkterna börja ladda ner dem illegalt.
Spotify lanserade en musikförmedling som lyckades göra alla glada; konsumenterna tyckte att tjänsten erbjöds till ett rimligt pris och började återigen betala för den musik de konsumerade och detta var såklart en fröjd för skivbolagen.
Spotify och skivbolagen
Då illegal musiknedladdning lämnade skivbolagen frustrerade var Spotify ett välkommet inslag i skivindustrin. Samarbeten upprättades och spotify ägs idag delvis av världens fyra största skivbolag inom musikindustrin, det vill säga EMI Music, Warner Music Group, Sony BMG och Universal Music Group. Spotify fungerade som en räddning för skivförslagen som efter år av förluster i och med illegal musiknedladdning äntligen hade hittat ett sätt att återigen kunna sälja sin producerade musik.
Sedan 2009 har Spotify även avtal med distributörer av musik från osignade musiker.
Kritik mot Spotify
Flera artister har dock protesterat mot Spotifys låga ersättningsnivåer och många gånger hotat att lämna samarbetet. Det är dock sällan något som faktiskt hänt då de flesta artister upplever ett måste kring att ”finnas på Spotify” då Spotify är världsledande när det gäller att musikströmning. Den genomsnittliga betalningen en artist erhåller för att deras låt blivit spelad på Spotify är 4-5 öre, det är dock skillnad från artist till artist då de artister som är signade hos ”stor-bolagen” tenderar att kompenseras högre än de artister som är signade på de mindre bolagen.
En av artisterna som lämnat Spotify är Taylor Swift som, i protest mot de låga ersättningsnivåerna valde att göra sin musik otillgänglig på Spotify.
Spotify har även kritiserats för att deras kartläggning av deras användare har setts som integritetskränkande. De själva menar dock att kartläggningen inte utgör något intrång i deras konsumenters liv då de utför kartläggningen helt transparent och med öppna intentioner om att skapa en bättre Spotify-upplevelse för deras kunder.
Spotify finns som både en gratistjänst och prenumerationstjänst
Som Spotifyanvändare får du välja själv om du vill betala för tjänsten eller inte. Om du väljer att inte betala är du tvungen att lyssna på reklam mellan låtarna, det är dock något du slipper om du börjar prenumerera på Spotify. Som spotifyprenumerant får du även andra fördelar som exempelvis möjligheten att förvara dina spellistor offline så att du inte behöver internetanslutning för att kunna lyssna på din favoritmusik.